54e editie van hardloopevenement de 20 van Alphen

ALPHEN AAN DEN RIJN – De 54e editie van de 20 van Alphen is al vele jaren dé openingsklassieker van het Nederlandse hardloopseizoen. Het hardloopevenement in Alphen aan den Rijn vormt al jaren de eerste officiële wegwedstrijdloop van de KNAU. Daarnaast heeft het evenement diverse prestatielopen over verschillende afstanden. Daarbij is de 20 kilometer wedstrijdloop uniek in Nederland.

Zondagmorgen om 10.20 uur starten eerst de jeugdlopen. In de middag. om 13.30 uur en 14.10 uur klinken de startschoten voor de twintig en tien kilometer. Duizenden toeschouwers staan langs de route om de lopers uitbundig aan te moedigen.

De 20 van Alphen kent dit jaar een winnaar uit Estland: Tiidrek Nurme kwam zondag als eerste over de finish. Hij liep in de slotkilometer weg van zijn belager Roy Hoornweg, die op de tweede plek eindigde. Malcolm Hicks werd derde, Marius Ionescu vierde. Hanne Verbruggen uit België won de vrouwenwedstrijd. Verbruggen had een grote voorsprong op de nummer twee, thuisloopster Liselotte van den Berg van AAV ’36. Elinor Kirk uit Engeland werd derde.